0

The Postman

Kevin Costner är inte världens bästa skådis. Men när jag fick höra om den post-apokalyptiskaThe Postman så blev suget rätt stort. Med hoppet om en b-skräp rulle med explosioner och biljakter så gav jag mig in i denna lovande film. En film i en efterkrigsvärld. Aldrig för att återvända...Kevin Costner spelar en namnlös figur. Han röker och talar i gåtor till sig själv och sin åsna. Det börjarprecis i min smak. När han genomför en pjäs för ett par barn råkar han bli indragen i smutsen. Han tvingasbli en soldat för den grymme General Bethlehem, men lyckas fly. Nu är mitt intresse större då jag hoppadesse en mörk framtid och road-movie med Kevin som centralfigur. Tyvärr blir saker värre. Kevin tar på sig enpostmans dräkt och agerar budbärare. Han låtsas att en ny president sitter vid makten och ska återbyggadet döda samhället.Båda bör skjuta sönder manuset eller regissören.Att en enkel brevbärare kan bygga upp hoppet för mänskligheten är ett intressant tema. Men det räddarinte filmen. Den blir mer och mer överamerikansk och löjlig. Med episk musik och patriotiska tal.Allt går överstyr med andra ord! Jag skäms över att se Kevin byta personlighet och bryta sin rollfigur, somför att få oss undra vem fasen han är! Han ifrågasätter sin "brevbärare"-lögn hela tiden och blir bitvishäftig actionhjälte, bitvis kass fegis utan motivation. Filmen vann ju Razzie, med all anledning! Filmenblev en dunderflopp på bio och jag är glad att jag inte genomled skiten där. Över 2 timmars flams ochtrams som aldrig verkar ha ett avslut. Nä, usch! Detta höll inte måttet!Den bättre delen är enbart början, som känns apokalyptisk på rätt sätt!Kortsagt så kan jag konstatera att även om det är svårt att förklara filmens sämre sidor, så är den långtifrån bra. LÅNGT ifrån! En film med katastrof-vibbar som blev värre än filmens katastrof-story. Jag är glad över att hålla mig LÅNGT borta från filmens fodral och existens. Filmen får 2 av 5 guldkameror på grund av den sköna "Mad Max" stilen i början. Robin!