0

Hobo With a Shotgun- Markus Review

Vi avslutar denna vecka med en av de grymmaste och våldsammaste filmerna som kommit ut hitils på 2010-talet, Hobo With a Shotgun, den enda i Grindhouse serien som inte är producerad av Troublemaker studios och den allra första filmen både jag och Robin har gett våra separata åsikter om, men då jag är bloggens Grindhouse snille så är jag kvalificerad att ge en mer rättvis syn på denna blodiga historia. Även denna är baserad på en fake trailer från Grindhouse dubletten.

"When life gives you razor blades, you make a baseball bat... with razor blades."

Rutger Hauer, känd från The Hitcher (den ska vi också gå igenom så småningom) spelar en Hobo with no name( tänk dig det i America Horse with no name Melodin) anländer till en liten stad I USA via tåg för att börja om på nytt. Hans dröm är att köpa en gräsklippare och tjäna pengar på att klippa trädgårdar i idyliska småstäder. Problemet är bara att staden han nyss anlänt till är helvetet på jorden. Styrd av en gangster The Drake och hans söner. De äger allt i staden från polisen till de lokala affärerna men de är mest kända för publika avrättningar av folk som gått emot dem. Hauer bevittnar flera av The Drakes oheliga ”ritualer” och även hur de påverkar folket i staden. Det hela påminner om en Apokalyptisk framtid där kaos är lag så det enda vettiga? Skita i sina drömmar och skippa gräsklipparen för att istället köpa en hagelbössa och levirera rättvisa i staden en kula i taget. Tillsammans med en lokal hora som blir hans enda kompanjon i kampen mot en stad styrd av rädsla måste de ta död på Drakes allierade, hans söner och så småningom Drake han själv men det är inte lätt när Drake har vänt hela staden emot duon.

"I'm gonna sleep in your bloody carcasses tonight!"

En av filmens största fördelar är hur totalt störd filmens huvudskurk är. Han lyckas verkligen skrämma slag på staden så mycket att de lyder hans minsta vink och han äger till och med stadens poliser som endast rycker ut om det är till Drakes fördel. En mycket bra Antagonist. Filmens sega stunder är mycket djupa från då Hobo(han får aldrig något namn i filmen) pratar om varför han tycker björnar är det ultimata djuret tills han kollar på massa barn på BB och säger att framtiden beror på dem. The Plauge duon bestående av 2 plåtnicklas snubbar höjjer ribban på våldet så klimaxet blir ett kaotiskt avslut som man lär minnas ett bra tag efter man sett den. Precis som Robin ger jag filmen 4/5 guldkameror. Lite mycket våld för Robin, perfekt dos för mig och acceptabel  Grindhouse film, Sopar den banan med Machete som omslaget påpekar? Ja Hobo är bättre men inte med så stor marginal.

Då var grindhouse vecka slut. Det var många trevliga och otrevliga filmer denna vecka, jag rekomenderar de flesta. Nu blire klura ut vad nästa Temavecka ska bjuda på men tills dess blir det filmer från alla världens hörn och kanter i olika färger och toner. Grindhouse vecka är nu Officielt slut!

Markus