0

Top 10 filmer alla har sett, men inte jag har sett


Ingen har sett alla filmer i världen, men det finns en bunt folk säger att man MÅSTE se innan man dör, så därför har jag gjort en lista på de filmer alla har sett, men som råkat smita förbi mina ögon. Jag har inte sett dessa filmer när jag skriver detta men kommer förhoppningsvist att göra det så småningom, vissa äger jag redan men har inte haft ork/lust att se än andra har jag tidigare inte tänkt på att se ens, så läs och bli förbluffad över de stor filmer som Markus har missat.

10. The Sixth Sense

Denna hamnar lågt på listan då jag såg rätt mycket utav mellan akten för många år sedan men minns inte ett smack, varför har jag då inte sett den igen? Som många andra så visste jag redan slutet och egentligen, hur många har sett den? Alla vet ju vad den oh så stora tvisten är.

 

9. Seven

Whats in the box??? inte vet jag? Jo en mycket intressant gåta har jag hört och mycket sjuka praktiska effekter. Man fick se lite utav filmens bästa och läskigaste scener i Bravos 100 scariest movie moments. Jag har dock filmen i min DVD hylla och den bara samlar damm, får nog bli att se den ……NÅN GÅNG.

 

8. La strada

Federico Fellini i topp form och La Strada anses vara hans bästa, så jag som är så himla stort fan av Fellini varför har då inte jag sett den? Det var den enda stor film som inte ingick i boxen jag köpte, och La Dolce Vita ingick, men inte La Strada. Hittar jag den i affären på separat disc så slår jag till direkt.

 

7. Tootsie

En man som vill vara med i tv klär ut sig till kvinna och blir storkändis men det hettar upp när han blir kär en kollega utav det kvinnliga könet. Ressigerad av snuppen bakom filmen Tolken, en medioker thriller ressigerad av Sydney Pollack, mer känd som den perversa doktor Ziegler från Eyes Wide Shut. Tootsie har dock paroderats i Family Guy som i stort sett gjorde en förkortad remake av filmen och satte Stewie Griffin i rollen som  Michael Dorsey spelad av Dustin Hoffman.

 

6. Memento

Inget minne inget ansvar brukar jag säga men Leornard tar på sig jakten att leta reda på mördaren som tog kål på hans fru. Med få ledtrådar jobbar Leonard som fan för att lösa en gåta han är inblandad i men inte kommer ihåg. Har sett bilder ur filmen och Fotot ser mycket fin ut, är det någonting Nolan VERKLIGEN gör som en boss så är det fotokonsten. Memento är dock den enda filmen här jag inte varit nära på att ladda ner.

 

5. 12 angry men

12 jury medlemmar, alla tror en anklagad man står skyldig förutom en och han spenderar hela filmen med att övertala de andra. Med många stora namn som Henry Fonda och E.G. Marshall filmar de länge och dialogerna sägs vara fantastiska. Min dåliga ursäkt till att inte ha sett den är dock att jag aldrig hittat den i någon affär och då far min redan hackar på mig för jag ” bara ser filmer där folk vart döda sen decenniums tillbaka” har inte precis gjort mig pejl på att köpa denna film sålänge jag bor hemma. Detta är även en av de filmerna Family Guy har gjort en remake på och bytte bara ut lite dialog mot dåliga skämt.

 

4. Spirited away

Anime och jag går inte ihop, de enda animérna jag sett är pokemon och digimon, men vad jag har hört så räknas inte de som riktiga animér. Men spirited away tog tydligen världen med storm, under denna storm satt jag i en jordkällare med fingrarna i öronen och slutna ögon tydligen för filmen har jag aldrig sett. Hayao Miyazaki är en animations ressigör som verkligen inte fångat mitt intresse men som fångat så många andra, det är väl bra och NÅNgång ska jag se Spirited Away, Min Granne Totoro och Howls Moving castle. Princess Monoke är jag dock inte intresserad av att se.

 

3. Fight club

30 second bunnies versionen av denna film var tillräckligt för mig, nu vet jag vad som kommer ske, vem som är äkta och inte är. Den stora dragningskraften till att se den är dock att Meat Loaf är med i den, ett stort +. Jag har sett klipp ur den som t.ex ikea katalogs scenen och det världsberömda citatet ” first rule about fight club, you dont talk about fight club”…så jag får nog sluta här.

 

2. The Shawshank Redemption

Ligger 1a på IMDB top 250 och allt jag vet är att det är 2 fångar som blir kära i varann eller nått och den ena tänker fly och får den svarte fången att fixa massa prylar för att hjälpa till. Den svarte killen blir sedan frisläppt och de ska mötas på en öde ö och leka Blue Lagoon. Hur är denna bättre än Gudfadern, Pulp Fiction eller Dr.Strangelove?? Men men det är säkert mycket bromance eller något jag har missat men jag måste säga att det verkligen inte låter som en film många skulle gilla. Men första plats på top 250 ljuger nog inte. Detta är ännu en av de filmer jag har i DVD hyllan som bara samlar damm medans jag skriver detta.

 

1. The Graduate

Dustin Hoffman igen vad fan? En sann klassiker som parodieras i allt från Simpsons till Mystery Science Theatre 300. The Graduate handlar om en kille som tar studenten…..sen då? Ja vad fan händer när man tar steget ut till vuxen världen? Man pökar en äldre dam så klart, vad fan gjorde du? Men då han får känslor för hennes dotter så blir allt mer komplicerat och det hela förvandlas till lite av en Romeo och Julia historia. The Graduate var Hoffmans stora genombrott och filmkritiker kallar den en av väldens bästa filmer. Jag skulle vilja medge samma sak men då jag inte haft turen att se den kan jag bara sitta som ett fån och ta mig i hornet och köpa den, ladda ner är ju olagligt.

 Markus