0

The Serpent and the Rainbow

När jag senast inköpte några fin-fina filmer (Princess inräknad) så hittade jag en av Wes Cravens
filmer för 100 spänn. Hon i kassan påstod att filmen är svårhittad, och det tvivlar jag inte en sekund
på. Då jag tidigare hörde att filmen gick på Tv4Film under ett tag så föddes ett litet frö av intresse.
Och velig som jag oftast är, så är jag illa tvungen att köpa de filmer jag redan tror är skit. Som även
hände med Heartless.
Enda gången jag blundade var när en man begravs levande med en tarantella.
En forskare, Dennis, har erfarenheter av kulter och sekter. I filmens intro befinner han sig i en djungel,
blir hög på nån skum drog för att senare tro sig gulla med en tiger och bli nerdragen i ett djupt hål i
marken av några nedgrävda zombies. Jävla droger asså! Dennis återvänder till USA, men får snart i
uppdrag av ett läkemedelsföretag att hitta en drog i Haiti som påstås kunna återuppväcka de döda.
Väl i Haiti upptäcker Dennis att häxdoktorer kan både vara hjälpsamma och oerhört farliga.
Mmmm...Tomatsås!
Titeln syfte kretsar kring att Ormen (The Serpent) har sitt ursprung ur helvetet. Och The Rainbow
(regnbågen) kommer från himlen. Så Haiti är en mellanhand. Vanligtvis gillar jag balans mellan
obehag och behag. Men här blir det bara konstigt. För det enda obehagliga är ett antal billiga
skrämselmoment som dyker upp i drömmar. Visst är det obehagligt med kistor fyllda med blod och
de levande döda. Men här är det obegripligt hur tråkigt dessa effekter används. Dåligt utförd film,
med bra effekter och fokus på fel saker, med andra ord!
 
I likhet med Nomads så blir det inget intressegivande för mig som publik. Därför rekommenderar
jag mycket hellre Lord of Illussions som jag tidigare recenserat här på FilmFett. Där var mystiken
hållbarheten och den stora styrkan. Här blir det bara en enda stor gäspning. Men Bill Pullman
gör ett bra jobb, som han även gjorde i Lost Highway. Annan rolig fakta är att Batmans butler ur de
tidigare Batman filmerna spelar här en mindre roll på läkemedelföretaget.
Filmen får 2 av 5 guldkameror. Och då är jag snäll!
 
Robin!