2

Manborg

Hur faaaan ska man kunna pressa in all info i EN recension? Nåväl. Jag såg trailern för mindre
än ett halvår sedan och blev på något sätt kär i Manborg. Denna hyllning till barndomens
glansdagar med Mortal Kombat och Robocop väckte en känsla till liv. En känsla jag saknat i många
år.
Mastodont! Att Ginza hade denna var ett mirakel!
Filmen inleds med en krigsscen där en soldat mördas av en ond demon. Soldaten byggs ihop i ett coolt
intro och återväcks som Manborg! Nu har flera år gått och hela världen lider av tyranni från de onda
demonerna som fångar Manborg löjligt lätt. Nu tvingas Manborg samarbeta med ett gäng fångar för att
förstöra Draculon, The Baron och Shadow Mega!
En av många fiender som Manborg tvingas möta: Champion!
Humorn är riktigt välgjord och passar in med det löjligt bra skådespel som ger hela filmen sin charm.
Manborg är inte bara förvirrad, utan även högljudd och klumpig när han rör sig omkring och river ner
lådor och stolpar i sin omgivning (Insert Markus joke here). Men det blir aldrig en löjlig slap-stick.
Justice är en kaxig snubbe med två coola pistoler och hett temperament. Men han klagar lika mycket
som Peter ur Blodsvågen. #1 Man är en asiatisk ninja med dubbad mörk röst som får mig att fnittra som
en tjej. Mina är den som får tuffast motstånd. Hon är skitbra med sina kastknivar, men uppvaktas både av
#1 Man som gör armlyft för att imponera henne: "Not bad, huh, Nina?". Och The Baron som är fångvaktare
försöker visa sina känslor för Mina, vilket ser oerhört lustigt ut då han börjar vissla nervöst och uppvaktar
henne med blommor. Skumt för ett tyranniskt monster att försöka visa sina känslor.
"MY NAME IS MANBORG!"
Hela filmen varar bara 1 timme + en skitrolig kortfilm mot slutet vid namn Bio-Cop. (Sök på Youtube eller
köp filmen för att se själva! Går inte att beskriva hur bra den är!) Det negativa sidorna är de kassa 3D-
animationer som uppkommer konstant. Fast det kompenseras med stop-motion monster och häftiga
action-scener. Kort sagt så är detta mer eller mindre ett TV-spel och inget annat. Filmen uppmärksammades
Lunds Filmfestival och en rad andra festivaler, såsom Fantasia och Toronto filmfestival.
Justice, Mina och Nr 1 Man är redo för allt! "AWWW YEAHH!"
Filmen är överdriven och tappar suget mot slutet, tyvärr. Men 4 av 5 guldkameror blir ett stabilt betyg!
Denna överdrivna rulle behöver ett överdrivet betyg!
 
Robin!
 
"Manborg: I don't believe you!

Scorpius: I'll ask the questions here!"

FAN! Jag är så lättpåverkad! Jag var tvungen att lägga in en beställning på filmen men jag valde Discshop, där den självklart är tillfälligt slut i lager. Så vi få se om den kommer in igen för det där "tillfälligt slut" har varit slut för alltid ett par gånger. Men men, får jag den så tjänade jag 30 spänn på att ta den där.

Svar: Jag tror inte du hade gillat den, men vill gärna läsa din recension ändå! Märkligt att den sålde slut redan, då det var en vecka sen den kom både till Ginza och Discshop!
FilmFett

SV: Den måste vara poppis =)
Jo, jag misstänker att jag kommer hata den, men den ser så B ut att jag inte kan undvika den =)