0

Birdemic: Shock and Terror

I din förre recensionen så recenserades Vampires av John Carpenter. Jag tänkte även ta upp
Vampires 2: Los Meurtos, men innan dess måste jag nämna Birdemic. Hela filmen finns upplagd
Youtube. Birdemic sägs vara som en modern Ed Wood-film. Det vill säga: en av
världens sämsta filmer genom tiderna. Ni kanske tror att det låter omöjligt, men jag ska förklara
vad som gör Birdemic till en stark kandidat.
Tro mig eller inte, men jag har faktiskt inte gjort detta i Photoshop. Detta är från filmen.
Filmen inleds med en irriterande sömnig låt på loop, samtidigt som en snubbe kör sin bil och kamera-
mannen förmodligen somnat med kameran på. Vår hjälte, Rod, ser allmänt stel ut och vet inte ens hur man går i
en normal takt. Så han stöter på en´snygg brud, Nathalie, som han blir vän med efter en obekväm
diskussion om hur han minns henne från skolan. Även om hon inte minns honom. Allt som
skulle kunna gå bra går jävligt bra under filmens första 45 minuter. Dessa lustiga händelser tar vi senare.
För efter 45 minuter så kommer de jävla data-animerade fåglar som filmen är känd för. De som detonerar
när de kraschar med marken och låter som flygplan i vissa lägen. Så filmen blir typ en..."skräck-road-movie".
Men Rod och Natalie har tur då de möter en f.d terrorist eller nått, som har bilen full med ammo och vapen
och snackar om att han vill att alla ska leva i harmoni, eller nått sånt.
Yup. Yup. Yup. Post-apokalyptisk fågel-terror.
Att nämna allt som är ytterst skitroligt i filmen går bara inte. Skådespelet är i en klass för sig, vilket tyvärr
påverkar de som försöker göra bra ifrån sig. Som Nathalies och hennes mammas gulliga skådespel.
Alan Bagh är den sämsta trädocka till skådis som jag sett. Och han får nöjet att spela huvudrollen.
Ljudet låter lika irriterande som Anna Anka och ibland finns det stora luckor i ljudspåren. En av historiens
roligaste scener är världens längsta applåd-scen där folk applåderar i ca 2 minuter.
 
"Man, that was a good movie! An Inconvenient Truth!"
Logiken är helt galen, då Rod säljer en försäkring på 1 miljon via telefon på 5 sekunder. Av den bonus
han får så startar Rod sitt egna företag och säljer en uppfinning direkt på ett kort möte. Logiskt?
Nej....nej....det finns ingen logik! Höjden av seghet är när Rod och Natalie vandrar genom en marknad
helt utan anledning eller syfte. Vid den här punkten så får jag näsblod och jag måste uppsöka en doktor.
Läkaren säger att jag borde sluta se filmen för mitt psykes skull.
 
Men som recensent måste jag fortsätta! För helt plötsligt blir jag inte så överaskad när en trädkramare
dyker upp och snackar om träden och baggar som äter bark eller nån sån bull-shit. Sedan flyr han när
han tro sig höra en bergs-tiger i skogsdungen.
 
"I hear a mountain lion! I gotta get back to my house and you better get to your car!"
Birdemic bjuder på oplanerade skrattanfall, men du är varnad. Världens kanske sämsta film kommer
sänke din I.Q. Rejält! 1 av 5 guldkameror!
 
Robin!