0

The Crow

 
Ni kommer att hata mig. Ni kommer vilja stycka upp mig som en gris på en amerikansk julafton.
Men tillåt mig få säga min kritiska syn på denna klassiker med mörkt tema och Brandons Lees
fruktansvärda och tragiska död.
 "He was already dead. He died a year ago the moment he touched her."
The Crow baserar på en serietidning och kretsar kring hur musikern Eric Draven och hans flickvän
mördas i deras lägenhet. Fast döden förhindrar inte Eric då han återuppstår för att i sin tur hämnas
sin älskades, och sin egnas, död! Hans mål är att döda stadens brottsling Top Dollar(suveränt spelad
av Michael Wincott som även spelade skurkaktig musikproducent i Strange Days).
 
Jag har inte läst serien, men kan förstå varför filmen uppskattas. Det mörka temat, den kolsvarta staden
och den gothiska känslan påminner om 80-talets Batman film. Att regissören återkom med sitt signum
att visa runda cirklar som återkommande tema uppskattas, även om det fungerar bättre i hans senare
film, Dark City. Att Brandon Lee blev sköten under en actionscen och senare dog var självklart en
väldigt oväntad tragedi som gav filmen större status.
Jag rekommenderar hellre att se regissörens mindre kända verk: Dark City
Men...det räddar inte The Crow. Joel, som faktiskt rekommenderade filmen till mig, då han tyckte om temat
och stilen. Men jag själv saknar det lilla extra. Visst är slutduellen ganska häftig. Men innan dess?
Ledsen, men det blev en konstig röra i actionsekvenserna. Dessutom gillade jag inte Brandons
skådespel. Visst, jobbet var välgjort, men det hela kändes klumpigt. Jag säger inte detta för att
klandra filmen för jag vill verkligen gilla den!
 
Alex Proyas är sannerligen en underskattad regissör av bra rang!
Bästa Delen: Vissa intressanta roller som vävs in i filmens mystik.
 
Sämsta Delen: I slutändan är det bara ett drama om hämnd.
 
Det var ett tag sedan jag såg The Crow, men jag tror att jag håller mig fast vid detta betyget.
Filmen får 2 av 5 guldkameror.
 
Robin!