0

Månadens dödsruna: Ray Harryhausen

Tidig april gick en av mina personliga förebilder bort, Roger Ebert och förlusten har fortfarande inte riktigt gått över i Hollywood. I tidig Maj gick Ray Harryhausen bort som inte bara inspirerade många filmskapare som Peter Jackson och George Lucas utan även stod för en hel film genre helt själv, stop motion monster!
Hans monster hade en särskild charm till sig och man kunde direkt se när Harryhausen stod för effekterna. Alltifrån gigantiska statyer och grekiska myter till små djur som apor till stop-motion kortisar av gamla sagor som Haren och Sköldpaddan.

Peter Jackson gav Ray Harryhausen mycket beröm och är själv ett fan av honom. Jackson sa också att utan Harryhausen hade inte Sagan om Ringen gjorts… i alla fall inte av Peter Jackson.

Min personliga figur av Ray Harryhausen är helt klart Talos från Jason and the Argonauts. Karl kunde få metal att röra sig lika smidigt som skin. Trots att många anger skeletten som den bästa delen av filmen och hans karriär måste jag ändå säga att Talos är det bästa filmmonstret i filmhistorien(Sorry King Kong och Godzilla)

Stop-motion må vara omodernt i Hollywood idag men jag liksom så många andra filmintresserade kommer alltid titta tillbaks till Ray Harryhausen och hans monster från minnesvärda klassiker, kanske på grund av sina monster?
Ray Harryhausen 1920 – 2013

Sidfot: Förhoppningsvist kommer inte Månadens Dödsruna bli nånting som vi kommer se ofta här på filmfett.
Fotnot: Jag kan se det ljusa i mörktet pga att jag hann före både Aftonbladet och Expressen till att skriva om detta. 21 årig kille söker jobb på nöjesbladets filmsektion, I'm just sayin