0

Hair

 

Vet du vad denna sida behöver? MER SKRÄCK OCH SCI-FI! Nähä ...en musikal? Det har vi aldrig gjort vad jag vet. Och utav alla musikaler finns allt ifrån Rocky Horror Picture show till Gene Kellys glada dagar. Men som liten satt jag och min pappa och såg Hair, detta är en av de första filmerna jag och min pappa såg tillsammans..ahh minnen. Och det är inte bara jag som gillar den, filmkritikern Gene Siskel namngav Hair som hans favorit film 1979.

"White boys are so groovy
White boys are so tough"

Claude är på väg att ta vävningen. Men i New York hamnar han mitt i ett musikal nummer med en massa Hippies. Han blir vän med George Bergers gäng bestående av en stolt "Little Black Sambo" " Slave voodoo" " Resident of Harlem"( det är hur han beskriver sig i sången Colored Spade), en gravid kvinna som inte vet vem pappan till hennes ofödda barn är, en tyst kille som älskar sig hår och har en mycket bra låt som beskriver exakt hur mycket han älskar sitt hår och så har vi deras ledare Berger en kille utan bekymmer och lever varje dag som om det vore hans sista.

Efter att delat ett joint med Berger och gänget blir Claude tydligen dödspolare med Berger och gänget. Berger har mycket lätt att få människor han nyss träffat att framstå som gamla vänner. Som då han blir stört kär i en flicka på en häst och bestämmer sig att det är kärlek vid första ögonkastet. Efter att Claude, Berger och gänget våldgästar flickans fest hamnar de alla i fängelse men Berger löser det. Och de fortsätter leva livet tills Claudes plikter kallar honom till armen.

"Oh say can you see My eyes if you can Then my hair's too short"

Det är den största fubben med Hair, Huvudkaraktären träffar några personer, några joints senare är de dödspolare. Hade det inte varit en musikal hade Claude vart död efter 2 dagar i New York om han hamnat i dåligt sällskap. Det bästa med filmen är dock musiken, och det är en av få musikaler där jag verkligen gillade alla låtar. Från klassikerna Age of Aquarious till Let the Sunshine in till mindre kända som låten ”Hair” till Hari Krishna sången med en funkig uppdatering. Det är dock en aning missledande då en grupp svarta militärer sjunger hur mycket de gillar killar som är vita som kräm....fast det är i en duett med en bunt svarta kvinnor och innan det sjunger vita generaler och kvinnor om svarta männ? Den delen är den lustigaste.

Trots sitt mörka ämne och ett sorligt slut hålls humöret uppe, varje karaktär sjunger en sång fast de inte säger så mycket mer i filmen men efter de låtar så känns det som man vet vad de karaktärerna varit med om och vad de är för typer. Alla låtar är mycket positiva och är idag klassiker. Hair får 4 av 5 guldkameror fast jag tycker att karaktärernas vänskap och kärlek utvecklades lite för snabbt

https://www.youtube.com/watch?v=GxonNvuCFRY

Aquarious & Let the Sunshine in. Rekomenderas att lyssna