0

The Hobbit

Galaxer i mina braxer!

Jag är tillbaka nu efter att ha återhämtat mig från "The Hobbit". Denna filmen var en film som jag hade sett fram emot i många år. Efter Sagan om Ringen-trilogin växte mitt intresse genast för Tolkiens fantasivärld och jag läste direkt igenom "The Hobbit" och även "Lord of the Rings-trilogin". Nu känner jag mig sansad.
 
 
Det jag kan börja med är att "The Hobbit" var en riktig stark film. Jag tycker den höll sig upp på flera pålar hela tiden. Spänningen var hög och jag satt som en tolvårig pojke med popcorn bland mina knän. Peter Jackson har lyckats få med dom flesta karaktärer som jag längtat efter att få se på film! Thorin den häftiga dvärgen, Radagast som en lite småknäpp trollkarl, Smaug den mäktiga draken och Azog den onda orchen.
 
 
För er som inte vet handlingen riktigt så utspelar sig "The Hobbit" innan alla "Sagan om Ringen-filmerna". Nu är det "Bilbo Baggins" som har huvudrollen och får en dag kontakt med "Gandalf den grå" som anländer till hemstaden Fylke. Bilbo blir indragen i ett äventyr med ett antal dvärgar och ska hjälpa dvärgarna återfå sitt rike från den onda draken Smaug som dom måste dräpa. Under resans gång så stöter dom på orcher och skogstroll m.m.
 
 
 
Jag måste säga att "The Hobbit" var exakt det jag förväntat mig. En riktigt storslagen scen med "Gollum" som återvänder i en riktigt bra dialog-baserad miljö med Bilbo själv. Fienderna var som jag förväntat mig. Azog är det enda klagomålet jag har. Störde mig rätt hårt på att dom gjorde han dator-animerad. Dom kunde ha gjort han genom riktigt bra smink-effekter istället. Man såg att han inte passade in i miljön ibland.
Annars så var dvärgarna riktigt roliga och var exakt som dom ska vara(enligt boken i alla fall). Thorin var en riktigt bra skådespelare och jag gillade att dom framhäver han mest. Han är vad man kallar en äkta "badazz motherfucker". Jag gillade introt på filmen skarpt. Det var välgjort och innehöll riktigt bra VFX. Många människor verkar klaga på att filmen är upprepande på grund av att Bilbo och dvärgarna stöter på en fiende, sen går dom, sen stöter dom på en fiende, sen går dom och sen så loopas allt det i hela filmens gång. Jag håller inte med om detta. Tycker detta är en del av filmen som bara gör allt bättre! Om man också har läst boken så förstår man varför det ska vara som det är också! Det ska bli intressant hur denna färd kan bli uppdelat i 3 olika filmer som Peter Jackson valde att göra! Vi har ännu inte fått se Smaugs riktiga syn och det ska bli riktigt häftigt att få åskåda det i dom andra. Min rekommendation är att gå och se denna. Du får inte missa denna film. Det är en synd.
 
Jag ger "The Hobbit" 5 av 5 stjärnor.
 
 
Joel
 
 
Joel, Film, Sagan om Ringen, The hobbit, Tolkien;