0

Silent Hill: Shattered Memories

Då jag aldrig riktigt har fått känsla för att spela alla Silent Hill spel. Dvs, The Room, Origins eller
Homecoming, så dyker jag rakt ner i denna reboot på Silent Hill 1. The Room skulle aldrig bli ett
Silent Hill spel, men beräknas vara det sista "bra" Silent Hill spelet i serien. Origins kändes lite krystad
enligt kritik, då man skulle hoppa till seriens skräckfulla start. Och Homecoming var ett mediokert
försök till att återuppta Pyramid Head av nån skum anledning.
"Have you seen a Little girl around here?"
Shattered Memories utspelar sig mestadels i en dialog mellan huvudkaraktären och psykologen Micheal
Kaufmann (Ja, han är psykolog nu!). De återberättar historien om vad som hände. Under spelets gång
återkommer vi till denna diskussion och olika pussel som förändrar små detaljer i spelet, så som kläder
och beteende. Harry Mason krockar med sin bil och hans dotter är försvunnen. En del roller dyker upp,
men de flesta låser sig inne pågrund av den snöstorm som uppstått. Så det dyker upp fler roller än tidigare.
Men enbart ett fåtal roller återkommer under spelets gång.
 
Det går att klara av Shattered Memories på bara några timmar, utan större trubbel. Att lösa pussel är relativt
roligt och det fungerar rätt bra, men det finns en del störande element. "The Otherworld" som tidigare var
en blodig och rostig värld där monster och galenskaper existerar, är nu ersatt med en istid! De enda monster
man möter är skrikande och könslösa "zombies" som inte alls är läbbiga, bara jobbiga. Man kan inte slåss
utan måste enbart springa, vilket låter bra på pappret, men blir enformigt och lite löjligt. Dessutom var det
oerhört synd att Lisa Garland enbart var med i några minuter, utan referens eller anledning.
Miljön och musiken sitter i alla fall rätt...till skillnad från Downpour...
Men spelet är inte helt hopplöst. Att använda sin telefon för att ta foton eller undersöka olika pussel är
faktiskt rogivande! En smart utveckling som skulle kunna göra serien bättre i framtiden. Men resten
är för dåligt utfört. Visst är det kul att återbesöka sjukhuset, kloakerna och kafeét, men det går så snabbt
så man knappast märker det! Dessutom känns det onödigt att förnya ettan, om man inte riktigt vet varför man
gör det! The Otherworld är absurd ibland, men varför just använda is? Det finns ingen som helst logisk tanke
bakom det!
Ser mest ut som ett brandoffer som vill kramas lite. Vad fan tänkte dem?
Kalla mig gammalmodig, men spelet gav alldeles för lite av det goda. Och slutet är fruktansvärt.
2 av 5 guldkameror.
Robin