0

Ricochet

En av mina första reviews för den här sidan var Raising Cain, jag var i USA, Joel skrev fortfarande på sidan och Robin var som en skum fantom som bara snacka sci-fi med jämna mellanrum. Men nu är vi ett år äldre, Jag och Robin kommunicerar mer och ger varandra film rekommendationer och jag hittade mitt call, att reviewa filmer dagens unga inte vill se ändå. Men nu när vi tittar tillbaks så finns det ju en till film  med John Lithgow som psycho i min filmsamling som han gjorde året innan Raising Cain. Jag snackar så klart om Ricochet.

 En thriller för damerna

Nick Styles(Denzel Washington) var en ung snut som med lite tur och skicklighet lyckas arrestera skurken och mördaren Earl Talbot (John Lithgow är lika briljant som vanligt).  Men flera år senare bryter sig Talbot ut i en av de snyggaste flykt scener jag sett på film. Det hela börjar i en rättsal där Talbot sakta blir mer och mer aggressiv för att tillslut med hjälp av kompanjoner kidnappar många fängelsearbetare på kuppen. Styles sätts på fallet men då Styles och hans fru är ute lyckas Talbot ta sig in i Styles hus och lämna en mycket kuslig film där han sitter brevid en av Styles sovande döttrar för att bevisa att det inte bara är Styles som ligger risigt till.

 Lithgow är i sitt esse

Ricochet är en typisk 90-tals thriller. Känslan och majoriteten av karaktärerna har man sett förut i många andra filmer från denna period. Det som verkligen sticker ut är John Lithgows karaktär. Ful i munnen och hejdlös men han överdriver inte som så många andra skådisar som ska spela totala psykfall gör. Lithgow håller måtten och det går ofta in på skräckfilms terratorium. Washington är också bra i filmen men hans karaktär har man sett förut. Familjefar som älskar sin familj men oftast sätter jobb före dem. Ricochet får 3/5 Guldkameror. En thriller som man sett så många gånger förut men med enastående scener med skurkar och banditer som sticker ut i mängden.

 Markus