0

Daredevil

Som ung var jag en inbiten Marvel anhängare. Jag kunde historien bakom Captain America
och hans ex-partner Bucky/Winter Soldier, avgudade de mäktiga skurkarna Apocalypse,
Dr Doom och Red Skull och läste ohälsosamt mycket Spider-man. Och detta var innan filmerna
satte sin prägel, så detta var inget större intresse hos mina skolkamrater. Gamla tider...
 
Under denna perioden såg jag även Hellboy, Spider-Man, X-men och....GILLADE faktiskt Daredevil!
Men efter ett tag vaknade jag upp, läste serierna från 80-talet och upptäckte vilken skit filmen var.
Medans serierna var psykologiskt mörka och kritiserande så var filmen bara en lam "vanlig" rulle.
Man tog inte upp den drogberoende Karen Page, den rullstolsbundne Becky Blake eller vilken sann
makt Kingpin hade. Kanske det inte gick att balansera allt detta i en film, men då kunde man bygga
upp en känsla att detta bara var början på en serie....men icke!
"Hey, that light at the end of the tunnel? Guess what? That's not heaven. That's the C train!"
 
Vi får följa Matt Murdock, en kille som blev blind efter en olycka och har utvecklat en otrolig hörsel
och känsel. Numera, i sina vuxna år, har han grott fram en rövhaka och liknar Ben Afflek. Han är
också en advokat som spenderar sina nätter i spandex och bekämpar skurkar. Varför? Hans farsa
mördades av maffiabossen Kingpin. Nu söker djävulen hämnd!
 
Storyn funkar rätt okej, om det skulle vara typ, Blade eller något. Men den satsar på löjlig action
mer än att bygga upp någon form av story. Mitt favoritnummer av serietidningen visar hur Matt blir avslöjad
av Kingpin, som spränger hans hus och tvingar honom sluta vara både advokat och Daredevil. Matt
går igenom en känslomässig kris, men lyckas i slutet stapla upp på sina ben för hämnd. Men i filmen får
vi stå ut med hans "kärleksintresse" med Jennifer Gardners roll Elektra, samt trista skämt med Foggy,
spelad av Iron Man regissören Jon Favrou.
"Quesada! Time to give the Devil his due!"
 
Kingpin ser inte så mycket bättre ut. Valet av skådis var smart, Micheal Clark Duncan, men ärligt talat
är han mest bara förbannad tillskillnad från Kingpin som ska agera som en man med hög makt och
övertag. Annars funkar det bra med en svart Kingpin. Det värsta är Bullseye. Dräkten ser rätt cool ut,
märket i pannan också, men COLIN FARRELL? Fan heller! Han överspelar mer än Nicholas Cage!
Vore coolt att se Rutger Hauers psykopatiska spelande istället. Perfekta skådisen, förutom hans fysik då.
Fast i Blind Fury var han rätt cool...
"He... made me... miss."
Nä, jag kanske retar mig på smådetaljer men filmen känns så otroligt krystad och felgjord att jag vill
knäa regissören i skrevet och tvinga honom se Markus äta ostbågar och hålla låda i 9 timmar.
Afflek kan ju inte ens tugga sina mediciner rätt i den här filmen och måste visa sina bävertänder 24/7.
 
Filmen får 1 av 5 guldkameror. Fuck this shit! Gör en remake istället.
 
Robin!