3

Sunshine

 
Solen är döende och Jordens enda chans att "återföda" en ny sol misslyckas när "Icarus" försvinner
utan radiokontakt. Flera år senare skickas en ny rymdfärja ut. "Icarus 2". Nu ska en nytt gäng forskare
återföda solen med avancerad teknik. Som syre finns en trädgård som på konstgjord väg förser
gänget med syre. Men komplikationer uppstår. En satans massa komplikationer efter varandra! 
Exempelvis tvingas två personer reparera skador på skeppets utsida, när de är plågsamt nära solen.
 
Vad som gör filmen så skön är att konflikterna tvingar folk till att komma överens. Det finns ingen
riktig skurk, utan mest bara spännande inre konflikter vi får följa. Jag vill absolut inte avslöja för mycket,
vilket är anledningen till en kortare recension.
Det finns några snygga foton i filmen, men dessvärre så finns det en del irriterande sekvenser...
Den sämre delen är det jobbiga fotot. Ljuset bländar som satan och det tar ett tag innan man vänjer sig
vid solens starka ljus. Eftersom en av skådisarna, Cliff Curtis (som var med i Die Hard 4 och Push, bland andra)
är beroende av att stirra sig blind på solen i sitt observationsrum, så får vi genomlida detta ett bra tag.
Dessutom är kameran väldigt skakig och konstig, särskilt mot slutet. Överhuvudtaget var slutet lite väl
ordinärt, då en fiende var tvungen att dyka upp som gängets stora nemesis.
 
Trots dessa negativa sidor, så är filmen väldigt spännande! Den är episk, har en cool huvudlåt, storyn
bearbetas superbt och detta är utan tvekan en klockren fredagsfilm, när man känner sig extra sugen
på en studie i överlevnad och logisk science-fiction.
Captain America i rymden? Nä, detta var dessvärre innan Chris Evans blev riktigt känd.
Fast Cillian Murphy dyker även upp i filmen med buller och bång!
 
Jag tackar Joel för detta underbara tips på en skön sci-fi film! 4 av 5 guldkameror!
 
Robin!
 

Se där ja, du har precis sett Sunshine som du rekommenderad mig =)
Som jag sa i svaret på din kommentar så är det längesedan jag såg filmen nu men jag har sett några gånger och jag gillar den. Dock fick den inte riktigt 4 av 5 utav mig, utan snarare 3,75 av 5 =)

Svar: Det var efter jag såg filmen som jag tänkte att du, som gillar rymd-scifis mer än mig, säkert sett den!
FilmFett

Sv: Jag har nog sett det mesta i "rymdväg"... när det kommer till film. Men det finns nog ändå en hel del som jag har missat =)

Svar: Jo rymdfilm är alltid charmigt! Kommer tänka på Precious Find (med Rutger Hauer). Så kass att jag tog den för en komedi.
FilmFett

SV: Tänkte säga att den B-filmen (Precious Find) har jag inte sett, men så upptäckte jag att jag till och med har den i filmsamlingen och att den är sedd (fast under namnet Fortune Hunters). Kan inte komma ihåg den så den måste vara riktigt kass.

Svar: Haha! Ja, den är sannerligen inte bra på någon nivå somhelst.
FilmFett