0

Bullet In The Head

 
Krigsfilmer är inte alls min smak. Alldeles för episkt och oftast för löjligt. Även om det är
realistiskt så är jag absolut ingen krigsfantast. Däremot tycker jag om att höra historier
om krigets fasor. Korta, enkla berättelser.
 
John Woo - mästaren av "mexican stand-of"
1967, under Vietnam krigets fasor. Tre vänner bor i Hongkong och gillar att spöa skiten ur deras rivaler.
En av vännerna, Ben gifter sig. Den ena av grabbarna hamnar i trubbel med en rival, men håller god
min på bröllopet för sina bästa vänner. Fan vilken bra polare! Men de tre vännerna hämnas
rivalgänget och dödar deras chef. Nu flyr de från snuten till Vietnam, för den undre världen.
Men kriget förändrar deras vänskap...för alltid!
 
Den bortklippta scenen där vännerna tvingas dricka piss...
Filmens originella variation ligger på 3 timmar. Men John Woo var tvungen att klippa ner den. Därför
är inte filmens kända piss-scen med. Filmens starkaste sidor kretsar kring krigets fasor.
Och eftersom jag är lite lätt efterbliven på detta ämnet, så får jag mig en tankeställare kring varför
Vietnam kriget var så omtalat! Vännerna hotas med pistoler av korrupta militärer som stjäl en
massa cash och vännerna tvingas göra fruktansvärda ting för överlevnad!
 
Tanken var att Bullet In The Head skulle vara en prequel till A Better Tomorrow. Men den filmen fick
Tsu Hao själv skapa senare under titeln A Better Tomorrow: Love and Death in Saigon.
 
Slutfighten är grym och har en del "Hamlet"-style över sig själv.
Första gången jag såg Bullet in The Head så hade jag lånat den av en vän. Tyvärr såg jag inte klart filmen,
då jag förmodligen proppat sönder min hjärna på andra Woo filmer, Hardboiled och The Killer bland annat.
Men detta är en bra och spännande film, även om den känns lite väl utdragen! Det finns en del jädrigt
bra scener, men det räddar inte filmen från dess öde...just att den är långsam och ibland för dramatisk.
Slutet är skitbra, i äkta John Woo-style! Fast jämnför man med den 40-minuters långa slutfighten i
Hardboiled eller slaktscenen i slutet av A better Tomorrow, så är Bullet in the Head lättglömd.
 
Filmen får 3 av 5 guldkameror.
 
Robin!