0

Fargo

Bröderna Coen har en förvana att lyckas göra lagom överskattade filmer enligt mig.
Jag älskar de udda rollerna i Big Lebowski och äventyret i Oh Brother Where Art Thou?
Men efter dessa två ärade benämningar försvinner mitt intresse.
 
Så av en slump ville jag återbsöka deras stora succe, Fargo och undrade om den var så bra?
Olyckligtvis säger jag nej. Att den baseras på en sann och läbbig historia har jag inget emot,
men den saknar det lilla extra. Bilförsäljaren Jerry vill betala tillbaka sina skulder genom att
få ett par skurkar att kidnappa hans fru och tvinga pengar ur fruns rika farsa. Sedan ska skurkarna
och Jerry dela pengarna.
Buscimi och Stormare är filmens kanske bästa roller.
Men något går fel när allt råkar bli en mordhistoria där tre vittnen avrättats på plats. Polisen blev involverad
och Jerry får problem med kidnapparna och sin ekonomi. Så, vad är bra med filmen? Jo, samtliga 
scener som involverar blod och död är väldigt välgjorda och minnesvärda. Peter Stormares sista dåd
avslutas på det mest brutalare sätten man kan tänka sig och skrämde mig rejält som barn. 
 
Därför är filmen väldigt bra på att sätta in oss som beskådare av alla de roller som involveras i brottet.
De sexgalna kidnappare som senare blir förvandlade till inhemska mördare. Den pressade bilförsäljare
vars liv blir mer och mer invecklat. Och olyckligvis är huvudrollen en gravid polis som är konstant possitv.
Hon är rysligt jobbig att lyssna på och jag stör mig bara på hennes stil. Som en misslyckad variant av
Dale Cooper från Twin Peaks.
 
En annan tråkig sak är dialogen. Alla säger "Yah?" som äkta kanadensare. I början var det småkul, men det 
blir bara jobbigt med tiden. Dialogen är en mardröm jämnfört med den i Big Lebowski, som är nåt av det bästa
jag vet i dialogväg.
Den störigt positiva polisen.
För att sammanfatta filmen så vill jag säga att den lyckas inte få mig helt såld på innehållet och alla involverade.
Kanske var den lite väl lik den verkliga berättelsen? Den har några enstaka bra scener, men det är allt.
2 av 5 guldkameror.