0

Paris Je t'aime

Att komma ihåg den direkta titeln kan vara svårt, men att minnas alla kortfilmerna är ännu tuffare!
Ja, detta är en dramafilm med fokus på kärlekshistorier som 20 regissörer får friheten
att skapa i Paris. Resultatet blir 20 kortfilmer. Olyckligtvis har detta ett resultat att filmen fokuserar
på kvantitet istället för kvalitet.
 
En ledsam historia om en kvinn som sörjer sin döde son och glömmer den som
faktiskt lever.
 
Vissa guldkorn i filmen är väldigt välgjorda och känns på något sätt som en poetisk eller ibland
humoristisk stil. Som en mimares sökan efter kärlek som blir en oväntad succé med sin slapstick.
Eller historien om en uteliggares hemliga kärlek. Dessa inslag fungerar jättebra! Det lustiga är däremot
att de kändare namnen såsom Coen-bröderna och Rufus Sewell, faktiskt INTE gör ett bra resultat.
Coen-bröderna gjorde en osammanhängande och ful komisk grejs som i mina ögon blev misslyckat.
Rufus är som vanligt skitbra skådis, men fick inget utrymme i sin lilla prestation.
 
Rufus Sewell träffar på ett spöke i en kyrkogård som guidar honom till att bli bättre
åt hans fru.
Tematiken kring kärlek tycker jag brukar vara krystat och jag var faktiskt skeptisk. Detta är en
faktor som kan bidra till att filmen känns lite lång! Det absolut bästa är verkligen den bästa
finalen man kunde hitta och kretsar kring en kanadensisk kvinna som hittar egen kärlek i själva
staden Paris. Det blev ingen fysisk kärlek, men ändå en skön närvaro som jag själv kan känna många
gånger. En pånytt-födelse, även om detta låter mesigt.
 
En massa historier bidrar till ett varierat resultat.
Den sämsta är om en gammal gubbe som klipper sig hos en skum ninja-asiat eller nått. Där hängde jag
inte med ett piss! Även den trista storyn om en kvinna som typ åker buss....eller nått sånt.
Men det är inte lätt att göra kortfilmer, så därför ger jag filmen en stor glädje för
att den funkande till viss del!
 
Filmen får 3 av 5 guldkameror! Däremot saknar jag Wim Wenders här....
 
Robin!