0

Edward Scissorhands

Nu kommer jag göra Joel upprörd om han numera ens följer bloggen...vilket jag skamligen
misstänker att han inte gör. men i så fall får han dra tummen i röven och skriva lite!
Anyhow...han är precis som alla andra och älskar Edward Scissorhands. Eftersom jag inte
ser charmen med Tim Burton som oftast framstår som en deppig och repeterande person, i alla fall
i hans filmer. Så hur fan är en av världens mest omtalade drama-filmer?
Hmmm....jag UNDRAR verkligen vem som spelar med i Tim Burton-filmen? JAAA, vem
kan detta vara?
Edward är en varelse, skapad av en professor spelad av skräckikonen Vincent Price (som blev
legendens sista roll i livet). Edward blir nästan perfekt i allt, förutom fakta att hans händer blir
inkompletta. Professorn dör av hjärtattack och hinner inte fixa till Edwards kniv-händer. Och eftersom
professorn inte hade många vänner så dröjer det ett bra tag innan Edward hittas och får ett hem i
den idylliska staden. Men snart blir Edwards händer och klumpiga liv en negativ påverkan på
omgivningen.
En äkta ikon inom filmvärlden.
I början är miljön så där gotisk och steampunk-liknande. Så där klassiskt emo-aktigt som Tim brukar
knåda ihop. Men med en liten spets av humor och mycket värme. Vad som störde mig mest är
hur onaturligt jobbig stadsmiljön är. Alla små radhus har en jävla massa färger och känns så
fejk. Så äckligt och obehagligt som nån jävla mardröm! Har Tomas DiLeva haft sitt lilla roliga med en
massa burkar målarfärg en tråkig natt när ingen såg eller? Vanligtvis kan jag förstå symbolismen i att
vårt samhälle alltid ska vara så fint trots att det aldrig är som det verkar. Men det blev bara en irriterande
faktor i mina ögon och distraherar i sin glädje.
Alla pojkars våta drömmar....
Storyn har jag absolut inget emot och de ledsamma ögonblicken får jag sympati för. Men Edward ska
vara så sockersöt och god hela tiden att man bara väntar på att han ska visa någon form av känsla
eller respons. Wynona Ryder gör ett fint jobb som hans kärleksintresse och är faktiskt väldigt snygg.
Men som redan har sagts så tyckte jag filmen kändes lite väl smörig och som en konstig reklam, fast
med en jävligt simpel och välutformad story som kunde gått bättre.
 
Filmen får 2 av 5 guldkameror. Vissa bra delar räddar inte den konstiga blandningen i filmen.
 
Robin!