0

2013 - Robins filmerfarenheter in a nutshell!

Då tar vi och tackar Markus för sitt vackra filmtacktal som gav tårar i ögonen. Nu kommer jag in i
bilden här då. Och tyvärr har jag inte sett en enda film på bio i år, vilket är rätt underligt. Istället
har jag utökat min filmsamling på diverse sätt, så här kommer min uppskattning av året som har gått.
 
Årets Special-utgåva: Blade Runner 5-disc Ultimate Collector's Edition med 5 dvd'er som innehåller
allt om allt inom allt utöver allt om Blade Runner! Samt olika versioner av filmen, med alternativa slut
och sånt göttigt. Utan tvekan den mäktigaste samling jag har i min Collection.
Årets mystiska: Clive Barker överraskade med sin film från 1995. Lords of Illusions lyckades skapa
magi och mystik utan att gå över gränsen och blir en skön deckare som gav spänningen jag ville ha.
Årets Överraskning: Sedan jag såg trailern ville jag alltid se filmen, men visste att Sverige inte skulle
köpa in dvd'n. Så döm min förvåning när Njuta Films köpte in Manborg till vårat land. Jag skrattade
mig igenom ett badass action-äventyr med stop-motion och onda demoner med coola namn. Och
trailern på den svenska actionfilmen, Kung Rage, verkar visa en hoppfull framtid för retro-fanatiker!
B-scifi filmen Extracted visade sig också vara en överaskande intressant film, men kunde inte komma
nära Manborg!
Årets Besvikelse: Så mycket snack för en sådan långtråkig film. Argo.
Årets sämsta: Bland årets skräpigare titlar hittar vi överamerikanska filmer med brevbärare i en torr
framtid med krigsbudskap. The Postman med Kevin Costner som är lika charmig som Salem El Fakirs
gluggtand. Men värre är nog de syrspyande fåglarna som gör kamikaze-bombningar 40 minuter in i filmen
Birdemic: Shock and Terror. Fast den filmen var så kass så den blev bra. Tall Man var dock årets sämsta
tack vare en god tanke, ururselt genomförande och skitkass marknadsavföring.
Årets 80-talsostare: Lärare i en ond framtid där ungarna är små terrorister i skolan. Lärarna blir robotar
som delar ut stryk vid misskötsel. Skönt anarkistisk musik gör Class of 1999 till årets bästa ostare!
Årets köp: Jag kände mig som Indiana Jones när han hittade förbundsarken, när jag öppnade brevlådan!
Jag fick hem John Carpenter's They live från Storbritannien tack vare E-Bay. Men Sverige måste inskaffa
detta mästerverk!
Årets scen: Nicolas Cage och Laura Dern kör hemåt en mörk och deppig natt på en landsväg när
Cage säger några deppiga avslöjanden till Wicked Games av Chris Isaak. Så jävla vackert och mystiskt.
Årets sämsta nyhet: Joel Kinnaman säljer sin själ till djävulen. Robocop-remaken får mig att hålla med
Peter Wellers väldigt intressanta analys av filmen och åsikter om remaken.
Årets dödsscener: Svårt att säga vilken. Men när skådesplaren i uggledräkt dödar en medskådis på scen framför regissören under genrepet. Efter några sekunder inser dem att ugglan egentligen inte är
skådespelare, och att de alla blev vittne till ett brutalt mord med kniv. Bone-chilling! Stage Fright har många vassa dödsscener.
Slutligen har jag ändrat min åsikt kring två filmer. Snatch är självklart en bra film, men förtjänar långt ifrån
en 5 av 5, vilket var en stor tabbe från min sida. Temple Of Doom må ha en stendum början, men resten
är nog något bland det mörkaste och mest häftigaste i hela serien. 2 av 5? Vad FAAAAN tänkte jag på?
Gott nytt år, filmälskare! Nästa år kommer bli gudomligt!
 
Robin!