0

Stage Fright

Det enda misstaget Stage Fright gjorde var att den marknadsförde sig som en Giallo. Vanligtvis
är Giallo en blodigare Thriller där tittaren får tänka ut detaljer för att hitta mördaren. Som i Deep Red
av mästaren Argento. Detta är ingen Giallo. Detta är slasher. Med detta sagt så kan jag stolt påpeka
att detta är en av de bästa slashers jag sett. Kanske bättre än Halloween, tillochmed!
En smått galen regissör är väl inget ovanligt i en skräckis. Vågar vi satsa hur länge han kommer
leva?
 
Första timmen är rätt seg. Några skådisar ska sätta upp en pjäs och tvingas råplugga för att få pjäsen
perfekt. Den kretsar kring en mördare i en ugglemask som dansar och mördar till cool musik. Pjäsens
regissör är en stentuff och överdriven karaktär. På gränsen till galen, som låser in sina skådisar för att
få dem prestera bättre. Påminner lätt om hur Kubrik och Cameron påstås tvinga sina skådisar till
prestationer. Men en legendarisk psykisk sjuk mördare tar över ugglans mask och goes bananas, utan hämningar!
En ganska smart kostym får jag hålla med om. Minnesvärd!
På DVD'ns omslag säger Tarantino att detta är bättre än någon film av Dario Argento. Själv håller jag inte med. Men dödsscenerna är väldigt grymma, blodiga och häftiga! Visst spårar det ut med en massa
"är det verkligen över"-ögonblick, då vi inte vet om mördaren verkligen är död. Men stämningen,
musiken, manuset och miljön bidrar till en jävla sjuk stämning. När ugglan begår ett kallblodigt mord
på scenen framför en skräckslagen publik så höjs våra förväntningar för mer. Och mer får vi!
Welcome to the freak show!
Manuset skrevs av Sheila Goldberg och George Eastman. Sheila vet jag ingenting om, men George är en
känd c-skådis ur 2019: After The fall of New York, Blastfighter och Hands of Steel, där han spelade förvuxen
apa, tjuvjägare och galen truckchaffis. Regissören borde ha gjort mer filmer, men fick förhinder att fortsätta
sin lovande karriär.
 
Filmen får en klockren 4 av 5 guldkameror. Jag är inte så stort fan av att göra reklam, men senast jag
kollade så var den billig på Ginza.
 
Robin!