0

Captain America: The First Avenger

Av alla Marvels hjältar så uppskattar jag Captain America mest. Ganska märkligt, då jag själv
inte är så patriotisk och ser stora fel i USA's land. Men Cap står för frihet på ett sätt som få hjältar gör.
Som en ikonisk karaktär skapades han under andra världskriget av Stan Lee och Jack Kirby. Han har
tillochmed slagits mot Hitler själv! Den första filmen om Cap slängdes ut 1944, och en annan
kom 1990, där Ronny Cox spelade Presidenten. Filmen från 90-talet anses vara en av världens sämsta
superhjälte-filmer och har sågats av TGWTG. Visst har den sin charm, men denna nya version måste
vara bättre. Eller?
Tyvärr är Red Skull lite svag som skurk och jag hoppas han återvänder som den "A"-skurk han är!
Andra världskriget. Den yngre och svaga Steve Rogers tränar upp sig till soldat, trots att han är benig
och sjuk. Hans bästa vän, Bucky ska ut i krig och som alla andra vill Rogers få en chans att visa vad
han går för. Eftersom han visar sig vara mer godhjärtad och fokuserad än alla andra kandidater så
blir han indragen i ett hemligt projekt där en supervarelse, Captain America ska skapas. Tony Starks farsa
hjälper till att förvandla den veka Steve till en större och legendarisk figur. Samtidigt söker den onda
skurken Johann Smidt efter en artefakt som senare skulle återkomma i Avengers.
Patetisk nog är Steve nästan lika smal som undertecknad.
När jag först såg Captain America så visste jag inte vad jag skulle tycka. Men efter att jag såg den en andra
gång så började jag tycka om den. Lite som Indiana Jones och andra, charmiga popkorn-rullar så
bidrar Captain America till renodlad underhållning! Visst är den klyshig och rätt dum. Men jag förväntade
mig inte så mycket mer. Slutfighten kändes rätt lam och Cap är inte så grym som senare i Avengers.
Utöver detta så har filmen en bra känsla. Den är tidsenlig och visar upp Starks Expo som dök
upp i Iron Man 2. och med tanke på att uppföljaren The Winter Soldier så ser jag fram emot mer Cap!
Nazister borde fasen vara skurkar oftare i moderna filmer. Med stil!
Filmen får 3 av 5 guldkameror, på grund av den tidsenliga, charmiga och glada stilen som ger nostalgisk
känsla om kriget mot nazar.
 
Robin!