0

Roger Ebert 1942-2013

För mig har det alltid funnits två speciella källor jag måste gå till för att veta om en film är se värd eller inte. Den första är Rotten Tomatoes, en sida där en mängd kritiker ger sina korta reviews och ger den poäng på en Tomatometer, men för mig var Tomatometern det enda intressanta.

Den andra källan var Roger Ebert, som dog den 4de April 2013 och nyheten om hans död tog inte bara mig hårt utan också hela filmvärlden. Varje kritik sida, varje filmtidning/sida hade skrivit spalter om hans död. Tyvärr på denna sida har inte Ebert många fans, Robin håller inte med honom och Joel(som inte kände till Eberts cancer) började direkt hacka på hans ansikts utryck. Men som ett die-hard fan av denna man så känner jag att jag med vill sprida mina tankar om denna man precis som så många andra har gjort. Jag vet att inte många kommer att läsa det men det känns gott personligen att få göra något sånt här åt en av sina personliga idoler.
Ebert skrev för Chigago Sun Times i 46 år(Han började 1967) och var den första kritiker som vann Pulitzer priset(Journalist motsvarighet till Oscars). Han vann detta genom att dela med sig av sin kundskap, sin humor och sina känslor om de filmer han såg vare sig han älskade dem eller hatade dem. Hans popularitet drog verkligen igång när han slog sig samman med Gene Siskel(som tyvärr också avled av cancer 1999) och satte sig i biofotöljerna framför kameran och gav USA " Opening Soon at a Theater Near You" under 1975-1977 då programmet bytte namn  till "Sneak previews". 1986 byttes namnet igen till Siskel & Ebert & the movies för att tillslut gålla sig till Siskel & Ebert tills 1999 då Gene Siskel gick bort.

Hans absoluta favorit film var Citizen Kane, en film jag inte var intresserad av att se vid den unga ålder då först hörde talas om Siskel & Ebert, men när han väl nämnde namnet på hans favorit film slängde jag mig över till CDON för att inhandla Citizen Kane, men tyvärr håller jag mer med Gene Siskels val, Dr. Strangelove. Min presentation av Siskel & Ebert var om jag minns rätt att jag( på 14 år) brukade kolla vad filmer fått för betyg och ett namn som ofta dök upp var Roger Ebert, tillslut googlade jag honom och fick se att det var ett tv program om film så givetvis tröck jag play knappen. När jag sett första avsnittet av " At The Movies" på http://siskelandebert.org/ såg jag ett till, några av filmerna kände jag igen, andra hade jag sett, vissa hade jag inte ens hört talas om men När Siskel & Ebert pratade om dem drogs jag in ännu mer och om de nämnde något de verkligen älskade den försökte jag hitta en nerladdnings länk på piratebay eller om han verkligen hatade ville man endå se den för att se vad som kunde driva dessa männ att diskutera så länge om en dålig filmupplevelse. Det blev många sena kvällar med http://siskelandebert.org/  så som denna då jag skriver detta, och det kommer inte vara den sista kvällen jag sitter sent uppe med Siskel & Ebert i fokus.

Jag visste att Ebert skrivit många böcker och jag har alltid velat köpa några av dem men aldrig hittat dem i affärerna men som tur var när jag var i USA tog min flickvänn mig till en av de största bokaffärer jag sett och hittade där en hög med Roger Ebert böcker. Gabriela blev utråkad medans jag stod och läste dessa böcker i timmar för att välja vilken av dem jag skulle lägga mina sista slantar på. Resultatet blev "Your Movie Sucks" som jag än idag kan läsa om och om igen. I framtiden hoppas jag att jag kan köpa böckerna som stått på min önske lista i år. Även att gå på EbertFest, en 4-5 dagars lång filmfest som Roger Ebert själv är värd för och bjuder in många fans för att dela hans personligen handvalda filmer han vill visa upp för de som beundrar honom och älskar film lika mycket som han står på min " 100 saker jag ska göra innan jag dör" lista. Men just nu (6te April) vet jag inte denna festivals öde.

Enda boken jag hann köpa under Eberts Levnads tid
2009 gjorde jag och några kompisar en kort film. Jag och Patrick var författarna till manuset och efter vi skrivit kort om karaktärerna var det dags att komma på en titel. Det första jag gjorde var att titta på kameran vi hade och tänkte att S&E aldrig skulle ge en såhär lågbudgets film tumme upp. " Thumbs Down Movie?" sa jag och sedan maj 2010 har Thumbs Down Movie legat på min kanal med lokal kännedom.

Den 2ndre April 2013 publicerar Roger Ebert "A Leave of Presence" i Chicago Sun Times, detta komma bli hans allra sista man får läsa av honom. Hans sista Film Review var "The Host" som han gav 2,5 stjärnor av 4.  Den 4de april dör Roger Ebert efter 10 års kamp mot cancer. Hans fru, hans styvbarn och hans barnbarn lever vidare och tillsammans med hans odödliga artiklar och reviews hålls han vid liv även efter hans död. Världen har förlorat en fantastisk journalist, och jag har förlorat en personlig hjälte

I'll see you at the movies.

Markus