0

Flash Gordon

Ni som läste Marcus löjliga inslag om att jag varit död, måste förstå läget...en bil kan
INTE stoppa mig! Inte ens om en kass förare som Marcus sitter bakom ratten. Nä, skämt
är jag rakt inte bra på, så jag låter Marcus göra dem inläggen istället.
 
För nu ska vi följa med Flash och hans äventyr när jorden invaderas av en uttråkad Kejsare
Ming. Han är löjligt uttråkad och beslutar sig för att leka med jordens invånare innan den
ska förstöras. Fast av misstag råkar sportsfånen Flash Gordon, reportern Dale och Dr. Hans Zarkov
landa på planeten Mongo. Här inser vi vilket komplicerat universum vi befinner oss i.
Några av de fulaste jävlarna jag nånsin sett!
Och detta är kanske det bästa i hela filmen! Ming har oförklarlig makt över folket som består av
dvärgar, konstiga ödlor i löjliga kostymer, hökmän och trädkramare. Alla har sina egna sekter
och beteenden. Flash ska avrättas, men lyckas fly döden...och nu ska han rädda jorden från
Mings makt!
 
Småfilmerna och serietidningarna från 30-talet måste ha haft stor influens till Star Wars. Därför
kan många tro att Flash är en Star Wars rip-off. Men istället fokuserar man på löjliga effekter
och retrokänsla. Tecknade laserstrålar och "pew-pew" ljud gör filmen underbar! Sam J Jones själv
vann en razzia för värsta skådis, men så kass är han ändå inte! Jag har sett betydligt värre.
Fast jämnför ni med Von Sydow som Ming och Timothy Dalton som Prins Barin? Jo...det är svårt
att överskrida deras effektfulla skådespel.
Timothy Dalton innan Bondkarriären.
Bästa Delen: Ledmotivet av Queen som tyvärr inte används så mycket som det borde. Vissa
komiska actionscener är välgjorda och roliga att se. Exempelvis Barin vs Flash i en duell.
"Pathetic Earht-lings. Who can save you now?"
Sämsta Delen: Flash själv kändes inte så delaktig i slutkriget. Ville se en mer intressant face-off mot
Ming.
 
Filmen får 3 av 5 guldkameror. Charmig och lustig retrorulle som borde vara enklare att hitta i butiken.
Robin!