0

Night Of The Living Dead

Jag lever fortfarande läsare! Förlåt att jag varit borta ett långt tag. Haft mycket skolarbete på sista tiden.
I alla fall, idag tänkte jag recensera zombie-klassikern "Night of the Living Dead" av George A Romero.
 
Filmens handling är om den unga kvinnan Barbara som förlorar sin bror på grund av en psykopatisk zombie på en kyrkogård. Hon flyr då mot en stuga där hon stöter på flera överlevande. Det är Ben som har den största rollen och som många kanske anser vara mest i vett. Sen är det ett ungt par och en familj på mamma,pappa och dotter.
Rädsla och paranoia känner dom alla, och till slut blir det allt svårare att försöka klara sig levande ifrån dom läskiga zombieserna som härjar runt utanför...
 
 
Denna filmen är svartvit på grund av att den gjordes år 1968 redan. Efter denna kom många uppföljare såsom "Dawn of the Dead", "Day of The Dead" och flera nyversioner.
Man gillar hur realistisk filmen ändå känns, alla skådespelar väldigt naturligt och det är en sorts stor paranoia genom hela filmen. Man vet inte vad som lurar bakom nästa hörn helt enkelt! Jag gillar det!
 
Det som kan bli bättre är väl ljudeffekterna och musiken på vissa ställen. Det var inget speciellt enligt mig. Mest massa jobbiga pianoljud som ska skrämma och konstiga skrik från zombieserna som man hör att dom har lagt till i efterhand. Sminket och special-effekterna som har gjorts av "Tom Savini" är riktigt grymma! Man kan verkligen inte tro att blodet och allt smink är fejkat. Man märker att han har lagt lång tid på allt!
För er som inte vet så gjorde även "Tom Savini" effekter till alla George A Romeros filmer hädanefter eftersom han fick en väldigt hög status bland kunniga artister inom specialeffekter. Det är riktigt coolt faktiskt!
 
 
 
Men jag ger "Night of the Living Dead", 5 av 5 guldkameror.
 
Denna filmen är riktigt bra. Jag rekommenderar den för alla som älskar zombies och vill kunna uppleva hur allting egentligen började. En bra bakhistoria helt enkelt! Spänningen är hög och den är riktigt läskig stundvis! Jag gillar också att människorna verkligen spårar ur och att dom blir nästan psykiskt instabila på grund av isoleringen dom får uppleva tillsammans. Nej minsann, detta är en av dom bästa zombie-filmerna där ute. Trots att den är gammal som gatan, (och jag uppskattar inte ens gamla svart-vita filmer!) så ligger den högt upp på min favorit-lista!
 
 
Tackar för mig och jag ska försöka ladda upp flera recensioner så småningom!
Over and out!
 
 
 
Joel