0

Face/off

Medans Robin tar sig en titt på min favorit ressigör, Stanley Kubrick, Spanar jag in John Woo som är Robins favvo. Och jag vet en film jag verkligen gillar av Mr. Woo.. Face/Off
 
"It's like looking in a mirror. Only... not."
John Travolta njuter fortfarande av genombrottet med Pulp Fiction och spelar Sean Artcher som förlorade sin son i ett mordförsök på Sean själv och har gjort det till livsmål att ta fast mördaren, Castor Troy spelad av en utmärkt Nicolas Cage. Sean får chansen att gripa Castor under en av Castors affärer men efter lite Gun Fu hamnar Castor i koma, till Seans förtvivlan för att han är den enda som kan koden till en bomb som komma spränga hela staden. Men hur ska polisen kunna få koden av en koma patient? Enkelt lura hans bror genom att låta en av sina egna ta på sig Castors ansikte och slänga honom i fängelse utan att låta någon annan veta om det(Vad är det värsta som kan hända?). Sean får uppgiften att posera som sin sons mördare genom att genom en operation få sitt ansikte avskuret och ta på sig Castors identitet för att tillsist bli skeppad till ett fängelse mitt ute i havet. Under tiden vaknar Castor upp, tar Seans ansikte och röjer undan alla bevis för ansiktsbytet. Han lyckas lura alla att han är Sean och hindra sin egen bomb för att bli New Yorks hjälte och väcka liv i Seans kärleksliv med sin fru. Den riktiga Sean flyr från fängelset och försöker kontakta sin fru till ingen nytta. Men Castors gäng drar med sig Sean till deras hideout för att fira att han brytit sig ur, men Castor anländer med en hel polisstyrka för att döda det kriminella gänget och stå face to face...med sitt eget face.Sean lyckas övertala sin fru att han är den riktiga Sean men med Castors ansikte har frugan svårt för att lita på honom. Kan Sean få tillbaka sitt liv? Kommer Castor förstöra allt Sean håller kärt? Kan massa coola actionscener bidra till en bra historia?
"Well, if you are Sean Archer, then I must be Castor Troy."
Efter att ha gjort massor av Hong Kong ku-fu filmer lyckades John Woo vädligt bra i Hollywood, mycket av den lyckan har Woo Face/Off att tacka för och det borde han. Med en massa action, klurig historia och utmärkt skådespeleri. Med utbytta ansikten lyckas Woo mindfucka publiken då man ofta glömmer att Castor ska vara den onda och Archer ska vara den goda. Cage gör ett bra jobb som både kriminell galning och en tragisk hjälte, men Travolta är lite för lik i båda rollerna men som Castor är han mest kaxig medans Cage goes actionhero. Face/Off är en mycket MYCKET underhållande rulle med adrenalinet på högsta nivå, mycket explosioner och slut jakten är bland det tuffaste jag såg som liten och med den koriografin är det fortfarande bland de coolaste scener i actionhistoria. Det finns inte många fel eller stunder då filmen känns utdragen. Enligt mig Woo´s allra bästa men vad vet jag om John Woo. Jag belönar filmen med 4,5 av 5 Guldkameror.
 
Markus