0

Cobra

När ett jobb är för tufft för snuten behövs en hårdare insatshjälte. En enmansarme
med tuff attityd och tystlåten stil. Nån som chefen hatar och skurkarna fruktar.
När John Mclane och Rambo inte är där sänder man in Cobra!
 
"I ain't no psycho, man! I'm a HERO!"
 
Med solbrillor, tandpetare i käften, ett coolt bälte och en pistol rensar han skiten
ur bovarna och lämnar en riktig oreda omkring sig. Men när bovarna är ett gäng galningar 
med endast glädje för att döda oskyldiga blir Cobras misstankar om en insider hos polisen
snabbt ignorerade.
 
Cobra är 80-tals-film. Med det mest överdrivna montage jag sett som har närbilder
på Cobra samtidigt som kvinnan posar med robotar. Du kan inte fly från sanningen. Filmen passar
tyvärr inte in i dagens moderna värld, vilket är en stor svaghet. Däremot är den häftig med all
action, men tyvärr är enbart Cobra som karaktär intressant. Hade den haft ett mer mörkt tema med en
mörkare stämning så kunde den vara bättre.
 
 
"You're the disease, and I'm the cure." 
 
Här har vi massvis med kultscener och onda galningar. Shao Khan ur Mortal Kombat 2-filmen spelar
filmens skurkaktiga roll och är hyfsat bra. Iallafall bättre än M.K, men det är förstås inte så otroligt.
Jag har sett rullen två gånger sen jag köpt den och kan tänka mig att se den många fler gånger.
Mest minnesvärt är biljakten och kampen mot slutet när ett helt husområde blir ett slagfält.
Tyvärr håller det sig inte mer än så.
 
Cobra är en film jag kommer se igen, tror jag. Men den är endast värd 2 av 5 guldkameror.
 
Robin!