0

The Fear (1995)

Här är en film som ingen har hört talas om och är mycket svår att få tag i, The Fear från 1995, men denna film är anledningen till att jag tyckte att trädockor var kusliga som barn. När jag var liten satt jag uppe rätt sent och kollade på tv2 då dycker en liten b-rulle med en massor av människor stående i ett rum. I centrum sitter en man av trä på en stol och glor in i min själ och den natten sov jag inte. Några år senare har jag filmen i mitt förvar efter några års letande.
Mardröms lik vålnad uppenbarar sig ibland
Eddie Bows spelar Richard tar med sig en grupp människor upp i ett litet hus i skogen på för en weekend av " skräck terapi" En av deltagarna är en flicka som har fobi för vatten, en annan är rädd för spindlar och Richard själv är rädd för Morty, En trädocka som har hemsökt Richards drömmar sendan han varit liten. Men när Morty dyker upp lite här och där börjar nån bli misstänksama om att nån på på lägret vill göra folk till skada och när helt plötsligt en av medlemmarna blir våldtagen är det en jakt på den skyldige. samtidigt kommer Richards farbror Pete och gör Richards minnen om vad som hände hans mamma, vad Morty verkligen är och vilka de mystiska männen med masker som gräver ner nått i skogen är för något.
HEEERE's Morty
The Fear är en myket lågbudget b-skräckis.  Men Morty dräkten är fint gjord och jag undrar fortfarande hur de gjort hans ansikte. Karaktärerna är lika tråkiga som ett träd, men en av karaktär försöker verkligen imitera Jay från Kevin smiths Jay and Silent Bob. Men som liten var filmen läskig idag är den mest bara en av många b-skräckisar som är mer rolig än läskig.  Men de lyckades få med 2 stora namn, Wes Craven, Mannen bakom Nightmare on Elm Street och Scream filmerna, och Vince Edwards i hans sista roll innan han dog 1996 och är nog mest känd som Val i Stanley Kubricks The Killing.  The Fear får 2 av 5 guldkameror.
 
Markus