0

Eraserhead

 
Det tog mig flera år innan jag såg Eraserhead, det var en av de där filmerna som man säger att man ska se, Tillslut satte jag mig ner och såg den....nu undrar jag vad fan jag sett. Detta är en mycket svår film att reviewa,den innehåller mycket lite dialog men både cinematogrofin och rekvisistan är mycket dashinerande baserat på den lilla budget filmen är gjord med.
" WELCOME TO THE GREATEST SHOW UNEARTHED!"
Hela intro scenen är en kille som drar i spakar medans Henry Spencers ansikte flyter runt i rymden. Sen ser vi Henry hansjälv gåendes genom stan på väg mot sin lägenhet. Senare går han till sin flickvänns hus för at tha middag med hennes familj  men ve och fasa middags kyklingen blöder ur rövhålet och mamman börjar stöna som om hon var besatt för att sen springa ut ur rummet. Vi får veta att Mary, flickvännen har varit på smällen och att hon har fött barnet på sjukhuset efter de har gift sig. Men barnet är som inget annat vi sett innan. Nej det är inte besatt av djävulen, nej det är inte muterat och äter folk utan är så vanskapt att han skulle kunna få ringaren från Notre Dame att vinna Top Model.

Att se hur barnet påverkar dessa unga och oförberädda människor är mycket intressant. Man ser verkligen hur Mary tappar stinget och hur hennes förhållande med Henry påverkas av det. Men mest intressant av allt är vad som pågår inne i Henrys sinne och de drömmar och synder han har. Jag spoilar inte men jag lovar att det är både konstigt och kusligt och för sin fantastiska design och belysning och för att inte nämna sättet att berätta en enkel historia på ett mycket mycket komplett vis får den 3,5 av 5 guldkameror.
Markus