0

2012- en lista av Markus the film guru

10. The Dictator
Sasha Baron Cohen är alltid rolig, förutom i Bruno, men Dictator är en film men mycket fnitter. I slut änden var jag ...så där nöjd, men med alla små skämt har man mycket att prata om efteråt, en film där de små detaljerna avgör då man har sett historien förut väldigt många gånger.
3,5/5 Guldkameror
 
9. Chronicle
Jag avskyr vanligen handhållna kamera filmer, men Chronicle tack vare mycket fin 3D, tracking och övertygande karaktärer. Vi har den hjältigmodige karaktären, antagonisten med rörande bakgrund och den svarta killen som alltid ska gapskrika och säga " DAAIIM" och andra liknande fraser. Men Chronicle övertygar inte bara sin realism utan skapar också en av de kusligaste unga skurkar nånsin på film, varför? Många unga i den åldern känner oftast nånsårts vrede och vill gärna förstöra allt ...men vad händer när de väl kan?
4/5 Guldkameror
8. Expendibles 2
Okay, Jag var inte lika nöjd med denna som jag var med den första, men det var en adrenalin kick. Mycket action, Arnold, Willis och Sly åter igen på samma ruta men äntligen skjuter de hejvilt sida vid sida. Chuck Norris cameo var dock mixad känsla, Han känns mycket inslängd i sista minuten men det var det värt endast för att dra filmens roligaste skämt.
3/5 Guldkameror
 
7. The Muppets
För att vara en barnfilm är denna film mycket underhållande, ljudeffekter, konstant brytande av den fjärde väggen och en vältjända karaktärer som får en ny chans. Ja visst det är förutsäg bart vid vissa tillfällen men väldigt välkommnande och tillskillnad från andra franshises som försökt komma tillbaka lyckas mupparna. Skådespeleriet är mycket bra och seriöst fast de agerar mot dockor. IT*S THE MUPPET SHOW....and I loved it
4/5 Guldkameror
 
6. Life of Pi
Ang Lee berättar historien om stackars Pi på ett mycket fint och visuellt sätt, och det funkar.  Pis psykiska koppling till tigern är mycket rörande att se men för vissa ( som i mitt fall) är det rätt uppenbart att det inte kommer funka mellan dem då djur alltid är djur och inte lekkamrater. Mina absoluta favorit delar i filmen är den köttätande ön och berättelsen då Pi berättar om hur djuren dog genom att byta ut dem mot kocken, mamman och buddisten. För religös för mig men endå årets vackraste miljöer på stora duken, och ibland är det allt som krävs för att man ska fastna för en film.
4/5 Guldkameror
 
5.  Room 237
Konsperationsteorier är något som jag verkligen finner intressant, och inte många ressigörer ha så många teorier angående sina filmer som Stanley Kubrick, the Film Master himself. Så här kommer en hel film som fokuserar på alla olika teorier och koder med en massa djupa meningar. Dokumentären tar sig själv inte för seriös och bjuder på många roande teorier med. Se denna roande dokumentär om filmen alla har sett.
4,5/5 Guldkameror
 
4. Ted
Jag hade inte hört talas om TED alls innan Joel på sidan berättade om den och sen fick jag en poster av den i nya TOTAL Film tidningen. Personligen såg jag den i Juni redan i Oregon, USA bara för att sen komma hem och se att den kom ut i Oktober i Sverige HA. Ted är Family Guy skaparen Seth Mcfarlense första spel film, vilken start må jag säga! Inte bara är det en mycket lustig historia men Mcfarlene tar full kontroll över filmen och gör den till en mycket facinerande upplevelse. Inte alls i stil med Family Guy och American dad då TED får en att gapskratta och minnas de flesta skämten efter att man lämnat biosalen.
4,5/5 Guldkameror
 
3. Argo
När jag väntade på att Ted skulle starta kom en teaser som fångade mitt intresse och fick mig att le, Argo, och jag blev en aning hypad. Roger Ebert följde Argos resa från produktionsbordet till stora duken och när han förutspådde att Argo skulle vinna Oscarn för bästa film stod det klart, Argo kommer bli skitbra! Efter att ha sett filmen var jag mycket nöjd, Afflek är en av de bästa männen bakom kameran idag och kan berätta en historia igenom bild och ljud perfekt. Årets bästa seriösa dialoger.
5/5 Guldkameror
2. Dark Knight Rises
Inget kan toppa The Dark Knight, men Rises gör en mycket episkt avslut till den sagan. Bane var nog årets mest skrämmande OCH unikaste skurk. Men historien i sig lider snäppet. Roger Ebert sa att filmen " led av för många nya karaktärer" och det håller jag med om, Hjärnan bakom dåden är för kliché, filmen är anti klimax men det är endå en av årets mest minnesvärda filmer och extra poäng till Sir. Michael Cane för sitt framträdande som Alfred. Personligen hoppas jag att Cane får en Oscar för denna roll då hans scener blir mycket tårögda. En av de bästa superhjälte filmerna och helt klart årets bästa superhjälte film.
5/5 guldkameror
 
1.Iron Sky
Hur står iron sky ut genfört med resten? Jo med dess orginella skämt, deras produktions sätt och för skådespelarna. Vi finner inte alls många igenkända namn men jag älskade dem alla och ska gärna se vad mer de har gjort. Iron Sky var den film jag såg fram emot mest sen den dagen jag såg trailern, Jag strundate helt fullständigt i den kommande batman filmen, Avengers eller Hobbit, IRON SKY var den film jag skulle se 2012! Visst jag hypade den för mycket med den var endå sin vikt värd i guld.
 5/5 GULDKAMEROR
 
Det var mina personliga favoriter filmåret 2012 och förhoppningsvis kommer 2013 bli lika bra, den film jag ser fram mest emot nu är Hitchcock men Anthony Hopkins i huvudrollen, Nästa år kommer reviews då och då pga skola och jobb men vi kommer slänga upp lite när vi har tid. Gott Nytt År ifrån Filmfett.
 
Markus