0

The Dark Knight Rises

Premiären äger rum, 2012 - 25 juli.
Jag börjar tugga på mina popcorn som jag hållt i förväntat, samtidigt som det blir nattsvart i biosalongen.
Alla blir tysta... Det sista kapitlet för Batman är här.
Jag citerar texten på affischen utanför "The Legend Ends".
 
Det finns 2 Batman-filmer redan, "Batman Begins" som anlände 2005 och "The Dark Knight" som anlände 2008.
Nu har då "The Dark knight Rises" nått duken och allting utspelar sig 8 år senare i "Gotham City" där en ny terrorist dyker upp och hotar staden.
 
2 timmar och 44 minuter senare så ställer sig folket upp och applåderar. Jag applåderar med dom.
 
"The Dark Knight Rises" är ett strålande avslut på en omtalad trilogi. Skådespelarna är makalösa, där vi finner bland annat Christian Bale (Batman), Joseph Gordon-Levitt (Blake), Anne Hathaway (Catwoman), Gary Oldman (poliskommisarien) och Tom Hardy som spelar den nya känslokalla och brutala fienden "Bane".
 
Musiken består av upptappande signaler och höga bas-ljud. En episk orkester som bidrar med känslor till den hopplösa framtiden för "Gotham City". Hans Zimmer har funderat noga hur han ska få musiken att kännas extra dramatisk. Det funkar mer än noga.
 
"Bane" är en utmärkt obehaglig fiende. Min personliga åsikt är att Jokern i "The Dark Knight" var bäst.
Men "Bane" kom bra närma! Han har karaktär! En personlig dialekt! Läskig mask! Defintivt värdig att få vara med!
 
Jag tycker "The Dark Knight" är den bästa av alla Batman-filmerna. Många kanske håller med mig, eller inte.
Men "Heath Ledger" gjorde en Jokern till en sjuk jävla psykopat och skrämde skiten ur mig bokstavligen!
Inte mycket kan slå det. Sen tycker jag att handlingen var riktigt omvälvande och skiftade snabbt ur spår för att lura oss åskådare. Det fungerade, tro mig! Man blev lurad och slutet var rätt chockerande!
"Christopher Nolan" som ligger bakom trilogin fick till en riktigt bra avslutning och jag tror många inte hade kunnat göra det bättre!
 
Jag ger filmen: Fyra guldkameror av fem!