0

The Big Lebowski

Här är en personlig favorit jag har, “The Big Lebowski” med Jeff Bridges, John Goodman och Steve Buchemi i huvudrollerna. Bokstavligen varje minut får mig skratta åt "The Dudes" attityd och Walters utbrott.

The Dude(Jeff Bridges) är en arbetslös nolla som spenderar majoriteten av sitt liv i bowling hallen med sina lagkamrater Walter(John Goodman) och Donny(Steve Buchemi) men The Dudes glada slappa dagar vänds upp och ner när två män bryter sig in och pissar på hans matta. Walter kommer med idén om att The Dude ska söka upp mannen de två männen verkligen sökte, en miljonär med exakt samma namn som ”The Dude” Lebowski. Efter en stulen matta ringer miljonären tillbaka till The Dude för att be om hjälp om att leverera pengar till kidnappare som kidnappat ” The Big Lebowskis” fru, Bunny. Men planen går i bitar när Walter blir inblandad och sabbar allt så att kidnapparna inte får pengarna. Helt plötsligt befinner sig The Dude och Walter i ett nät av skumma miljonärer, tyskar, kåta kvinnor, nerpissade mattor och illrar. Inte blir det bättre av att deras bowling lag blir mobbade av nykomlingen "Jesus" (John Turturro) som bjuder på ett par goda skratt.
 

” They peed on your fucking rug... peed on your fucking rug.”  “That rug really tied the room together.”

 

The Big Lebowski är en av de bästa komedier någonsin enligt mig, på grund av dess smarta hjärndöda humor. Man blir aldrig trött på Walters babbel om Vietnam, eller Donnys långsamma reaktioner. John Goodman gör (enligt mig) sitt bästa framträdande i denna film och det är kul att se att han inte bara kan spela snälla killar som i tv-serien "Rosanne" och i filmen "Monsters Inc", personligen kan jag höra ” SHUT THE FUCK UP DONNY” om och om igen och fortfarande gapskratta. Jag kan inte ge Coen-bröderna tillräckligt med beröm för denna film ”but that’s like my own opinion man”.

Filmen får 5 guldkameror av 5

 


- “I am the walrus”

- “Shut the fuck up, Donny!”

 

Markus